Άγγιγμα και Όρια

Το «Άγγιγμα και Όρια» είναι μια δράση εστιασμένη στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, με κύριο και βασικό της σκοπό την προστασία των παιδιών σε σχέση με το σώμα τους.

Στα πλαίσια αυτής της ευαισθητοποίησης, δημιουργήθηκε από το κοινό η ανάγκη για ενημέρωση σχετικά με το βασικό στοιχείο πρόληψης της κακοποίησης, που δεν είναι άλλη από την Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση. Έτσι λοιπόν ο κύκλος των συναντήσεων μεγάλωσε, με μια ακόμα γερή ασπίδα ως προς τις γνώσεις γονέων και εκπαιδευτικών.

Η ενημέρωση όμως δεν σταματάει στους ενήλικες. Ο στόχος μας εξαρχής είναι τα παιδιά. Έτσι λοιπόν φροντίσαμε για αυτό, δημιουργώντας πρώτοι στην Ελλάδα ένα πρόγραμμα για παιδιά 4 έως 15 ετών, όπου με την βοήθεια θεατροπαιδαγωγών και ψυχολόγων, μεταφέρονται τα μηνύματα της προστασίας σε σχέση με το σώμα τους.

Σύμφωνα με μελέτες, τα κύρια εργαλεία για την προστασία ενός παιδιού απο την Σεξουαλική Παρενόχληση/Κακοποίηση είναι:

- η συναισθηματική σχέση με τον γονέα/τροφό

- η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση

- τα όρια που υιοθετούνται μεταξύ των μελών της οικογένειας

Ο στόχος μας λοιπόν είναι η ενημέρωση, σχετικά με την αυτονομία που μπορεί καιχρειάζεται να έχει ένα παιδί σε σχέση με το σώμα του και πως μπορούν οι γονείς να φροντίσουν για την αυτοεκτίμηση, τον αυτοσεβασμό αλλά και την αυτοπροστασία του.


Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

Μέσω της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης μαθαίνουμε τη γνωστική, συναισθηματική, κοινωνική, διαδραστική και φυσική πλευρά της σεξουαλικότητας. Η Σεξουαλική εκπαίδευση αρχίζει νωρίς στην παιδική ηλικία και συνεχίζεται στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή. Για τα παιδιά και τους νέους ανθρώπους σκοπό έχει να υποστηρίξει και να προστατέψει την σεξουαλική τους ανάπτυξη. Σταδιακά, τους εφοδιάζει και ενδυναμώνει με πληροφορίες, δεξιότητες και θετικές αξίες για να κατανοήσουν τη σεξουαλικότητα τους, να έχουν ασφαλείς και ικανοποιητικές σχέσεις και να πάρουν ευθύνη για τη δική τους αλλά και τη σεξουαλική υγεία και ευημερία του εκάστοτε συντρόφου.


Εργαστήριο πρόληψης Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης

Η Παιδική Σεξουαλική Κακοποίηση μοιάζει να παίρνει τις διαστάσεις μιας βουβής αλλά ψυχικά σοβαρής ασθένειας. Στα χρόνια της κρίσης, που επηρεάζει όλους τους τομείς της ζωής μας (οικονομικούς, κοινωνικούς, συναισθηματικούς), οι ηθικές αντιστάσεις και η συναισθηματική ανισορροπία είναι εκείνα που βοηθούν στην αύξηση των κρουσμάτων.

Η συναισθηματική και σεξουαλική αγωγή των παιδιών από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, είναι η κύρια και βασική τους ασπίδα απέναντι στην Σεξουαλική Κακοποίηση / Παρενόχληση. Η αναγνώριση και επικοινωνία των συναισθημάτων τους, η αυτονομία σε σχέση με το σώμα τους και τα όρια που μαθαίνουν να βάζουν σε αυτό, ο σεβασμός στις ανάγκες τους και στο «όχι» τους, είναι κάποια από τα στοιχεία που θα τα βοηθήσουν να αντιληφθούν πολύ πιο άμεσα μια κακοποιητική κατάσταση, να απομακρυνθούν και να ζητήσουν βοήθεια από έναν άνθρωπο που εμπιστεύονται.

Είναι ώρα λοιπόν να ενημερωθούμε, έτσι ώστε να συμβάλουμε στην μείωση των θυμάτων και οι επιπτώσεις της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης να μην φτάσουν να διαμορφώνουν τις νέες κοινωνίες.

Ώρα έναρξης: Σάββατο 17/09/2022 στις 13.00

Διάρκεια: 3 ώρες

Το σεμινάριο απευθύνεται: αποκλειστικά σε ενήλικες


Βιωματικά Εργαστήρια για παιδιά

To μέρος του προγράμματός μας που αφορά τα παιδιά, αποτελείται από ένα βιωματικό εργαστήριο με θεατροπαιδαγωγικά στοιχεία. Τα παιδιά χωρίζονται σε ηλικιακές ομάδες και συμμετέχουν βιωματικά, με τo σώμα και τις αισθήσεις. Με αυτό τον τρόπο, ενεργοποιείται η διάθεση και κατανοούν βαθύτερα την γνώση. 

Ώρα έναρξης: Σάββατο 17/09/2022 στις 13.00

Διάρκεια: 1.30 ώρες

Το σεμινάριο απευθύνεται: σε παιδιά ηλικίας 4 με 12 ετών.

Σημείωση: Θα πραγματοποιηθούν 2 διαφορετικά βιωματικά εργαστήρια, ένα για ηλικίες από 4 ως 7 ετών και ένα για ηλικίες από 8 ως 12 ετών. 

 

Βιογραφικά συντελεστών

Λυκομήτρου Λίνα

Γεννήθηκα και έζησα τα περισσότερα από τα παιδικά μου χρόνια στην Αθήνα και σπούδασα Ψυχολογία στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος (Deree). Ολοκληρώνοντας τις πρώτες μου σπουδές, συνέχισα να εκπαιδεύομαι στην Συστημική Συμβουλευτική – Ψυχοθεραπεία στο Ινστιτούτο Εκπαίδευσης και Έρευνας στη Συστημική Ψυχοθεραπεία «Λόγω Ψυχής», όπου εκεί έλαβα τις πρώτες γνώσεις σχετικά με την συμβουλευτική σε θέματα οικογένειας και ζευγαριών. Πρόσφατα ξεκίνησα μεταπτυχιακές σπουδές στην Σχολική Ψυχολογία, στο Aegean College.   H ψυχοθεραπεία μπήκε στην ζωή μου στα 18 μου χρόνια, όπου και συνέχισα για 8 έτη ακολουθώντας Ανθρωποκεντρική – Υπαρξιακή προσέγγιση. Ολοκλήρωσα την προσωπική μου ανάπτυξη με 3 ακόμα χρόνια ψυχοθεραπείας στην Συστημική προσέγγιση. Καθ’ όλη την διάρκεια των σπουδών μου μέχρι σήμερα, μελετώ θέματα που αφορούν τα παιδιά, τους έφηβους και τις οικογένειες τους. Έχοντας συμβάλει ενεργά στις ανάγκες των ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο (Μαζί για το Παιδί, Κέντρο Κακοποιημένων Γυναικών, Ογκολογικό Τμήμα Παίδων “Αγία Σοφία”), αποφάσισα να δημιουργήσω μια δράση με σκοπό την Πρόληψη της Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης την οποία και ονόμασα «Άγγιγμα και Όρια».   Σκοπός μου είναι να μιλήσω ανοιχτά για μια βουβή κακοποίηση, η οποία εξελίσσεται σε ένα μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα αλλά και να ενημερώσω τους ανθρώπους για αυτή την τεράστια ασπίδα που λέγεται «Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση».   Είναι σημαντικό να θυμόμαστε, ότι ένα σεξουαλικά κακοποιημένο παιδί παραμένει ένας σεξουαλικά κακοποιημένος άνθρωπος! Χωρίς αυτό να αλλάξει και κυρίως, χωρίς αυτό να ξεχαστεί..

Φιλίππη Ρούβαλλη

Οι πρώτες μου σπουδές ήταν στο Παιδαγωγικό Τμήμα Πανεπιστημίου Πατρών. Ταυτόχρονα με την ανάπτυξη της παιδαγωγικής μου σκέψης ήρθα σε επαφή με το θεατρικό παιχνίδι με τρόπο ερασιτεχνικό αλλά καθοριστικό μέσα από την ομάδα Φοιτητών του Πανεπιστημίου. Τα βήματα μου με έβγαλαν στις δεύτερες σπουδές μου στη Δραματική Σχολή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας. Εκεί άνοιξε ένας κόσμος ολόκληρος σε σχέση με το θέατρο αλλά και πολλές σκέψεις για την ανάγκη να δοθεί αυτή η μοναδική εμπειρία του θεάτρου και του παιχνιδιού σε όλους τους ανθρώπους. Έτσι βρέθηκα στο πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών να κάνω το μεταπτυχιακό μου “ Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και Δια βίου μάθηση” με βαθιά επιθυμία να αποτελέσω κι εγώ ένα δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ εκπαίδευσης και δραματικής τέχνης, μεταξύ ζωής και θεάτρου. Έχω εργαστεί ως ηθοποιός σε παιδικές παραστάσεις και έχω ασχοληθεί με το θεατρικό παιχνίδι, τη δημιουργική απασχόληση και τα ιδιαίτερα μαθήματα σε παιδιά. Πλέον εργάζομαι ως δασκάλα παράλληλης στήριξης σε δημοτικό σχολείο. Έχοντας ανακαλύψει ότι το θεατρικό παιχνίδι αποτελεί ένα εργαλείο για να μιλήσεις στα παιδιά για κάθε θέμα, βρέθηκα σε αυτήν την ομάδα για να χρησιμοποιήσω το υπέροχο αυτό εργαλείο σε σχέση με τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.

Μάγια Μύριαμ Παπαγεωργίου

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Ρόδο. Τελείωσα το λύκειο στην Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης και ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στην Τεχνολογία Ήχου και Μουσικών Οργάνων στην Κεφαλλονιά και στο Α.Τ.Ε.Ι Ιονίων Νήσων. Έπειτα, συνέχισα στην Αθήνα ολοκληρώνοντας το τριετές εργαστήριο “Θεατρικού Παιχνιδιού και Παιδαγωγικής Θεάτρου” του Σχολείου Παιχνιδιού καθώς και τον ετήσιο επιμορφωτικό κύκλο “Musica in Culla” (Music In the Crib)/Μουσική Ανάπτυξη του παιδιού στην πρώτη παιδική ηλικία στην Ρώμη. Αυτό το διάστημα είμαι τελειόφοιτη μεταπτυχιακή φοιτήτρια του προγράμματος “Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και την Δια Βίου Μάθηση” στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του πανεπιστημίου Πελοποννήσου.   Η επαγγελματική μου δραστηριότητα περιλαμβάνει συνεργασίες με το Δήμο Ρόδου και το μουσικό εργαστήρι Σερίφου, διδάσκοντας μουσική προπαιδεία και οργανολογία. Έχω εργαστεί ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού και ως μουσικοπαιδαγωγός σε συνεργασία με φορείς, παραγωγές και φεστιβάλ στην Ελλάδα και τη Φινλανδία. Είμαι μέλος της ομάδας παραγωγής της διεθνούς μουσικής κοινότητας Μουσικό Χωριό και μέλος της ομάδας “Άγγιγμα και Όρια”.

Γκλόρια Χόντια

Ονομάζομαι Γκλόρια Δήμητρα Χόντια  και κατέχω πτυχίο βρεφονηπιοκομίας του τμήματος Προσχολικής Αγωγής της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας όπως επίσης και  μεταπτυχιακό στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών με τίτλο «Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση». Εκτός από τις σπουδές μου έχω παρακολουθήσει σεμινάρια Θεατρικού αυτοσχεδιασμού, Σωματικού Θεάτρου, Θεατρικού παιχνιδιού και Ψυχοδράματος.   Τα τελευταία χρόνια εργαζόμουν στον ιδιωτικό παιδικό σταθμό «Εκπαιδευτήρια Ατσόγλου» ως παιδαγωγός προσχολικής εκπαίδευσης ενώ παράλληλα πραγματοποιούσα εργαστήρια θεατρικού παιχνιδιού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας στο  Συναυλιακό χώρο «Μαρία Δημητριάδη» στην Κόρινθο.   Ένας λόγος που επέλεξα να συμμετάσχω στο Άγγιγμα και Όρια είναι διότι συνδυάζει την ψυχολογία με το θέατρο με σκοπό την ενημέρωση και την πρόληψη. Μέσα από την δραματική τέχνη έχω αντιληφθεί ότι ο άνθρωπος γνωρίζει τον εαυτό του, εξωτερικεύει τα συναισθήματα του, έρχεται αντιμέτωπος με καταστάσεις και γεγονότα και προσπαθεί να βρει λύσεις. Αρκετοί από εμάς θεωρούμε «ταμπού» να μιλήσουμε ανοιχτά στα παιδιά μας για ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης όπως επίσης και για τους κινδύνους να πέσουν θύματα σεξουαλικής κακοποίησης. Όποτε μέσα από την δράση μας, με ιδιαίτερο σεβασμό και παιδαγωγικό τρόπο, προσεγγίζουμε την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση έτσι ώστε παιδιά και γονείς να ενημερωθούν και να αποφευχθούν μελλοντικά κακουργήματα πάνω σε αθώες ψυχές.